کلینیک ریاضی

سوال و جواب ریاضی دبیرستان و کنکور

کلینیک ریاضی

سوال و جواب ریاضی دبیرستان و کنکور

کلینیک ریاضی
آخرین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
  • ۱۹ اسفند ۹۸، ۱۵:۰۹ - مصطفی
    4 jhsj
  • ۱۹ اسفند ۹۸، ۱۵:۰۵ - مصطفی
    4
  • ۲۰ اسفند ۹۷، ۱۶:۱۸ - پارسا
    عالیه

۳ مطلب در شهریور ۱۳۹۳ ثبت شده است

اهداف نانوشته آرزویی بیش نیستند!


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ شهریور ۹۳ ، ۱۶:۴۳
اردوان رزمگیر

۱۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ شهریور ۹۳ ، ۱۸:۴۷
اردوان رزمگیر




تبریک میگم به همه بانوان ایران زمین ! 
خانوم  پروفسور مریم میرزاخانی  موفق شدند مدال " فیلدز " که معروف به نوبل ریاضیات هست رو نصیب خودشون کنن. این جایزه هر 4 سال یکبار و برای اشخاص زیر 40 سال در نظر گرفته میشود . 
این جایزه امسال به اولین زن در طول تاریخ و آن هم با ملیت ایرانی رسید . افتخاری بی نظیر برای ایرانیان به خصوص زنان ایران زمین . 

در ادامه مختصری از زندگینامه این بانوی فرهیخته را برایتان می آورم : 

مریم میرزاخانی (زاده ۱۳ اردیبهشت ۱۳۵۶، تهرانریاضی‌دان ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد است. او در ۳۱ سالگی و در دانشگاه استنفورد به عالی‌ترین جایگاه دانشگاهی، مقام استادی، رسید. میرزاخانی در سال ۲۰۱۴، برنده مدال فیلدز شد، که بالاترین جایزه در ریاضیات است. وی نخستین زن و نخستین ایرانی برنده جایزه فیلدز است.

زمینهٔ تحقیقاتی او مشتمل بر نظریه تایشمولر، هندسه هذلولوی، نظریه ارگودیک و هندسه هم‌تافته است.

مریم میرزاخانی در دوران تحصیل در دبیرستان فرزانگان تهران، برنده مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی در سال‌های ۱۹۹۴ (هنگ‌کنگ) و ۱۹۹۵ (کانادا) شد و در این سال به عنوان نخستین دانش‌آموز ایرانی حایز نمرهٔ کامل شد. وی نخستین دختری بود که به تیم المپیاد ریاضی ایران راه یافت؛ نخستین دختری بود که در المپیاد ریاضی ایران طلا گرفت؛ نخستین کسی بود که دو سال مدال طلا گرفت و نخستین فردی بود که در آزمون المپیاد ریاضی جهانی نمرهٔ کامل گرفت. سپس کارشناسی خود را در رشته ریاضی از دانشگاه شریف گرفت و در سال ۱۹۹۹ برای ادامه تحصیل دکترا به دانشگاه هاروارد رفت.

از مریم میرزاخانی به عنوان یکی از ده ذهنِ جوان برگزیدهٔ سال ۲۰۰۵ از سوی نشریه پاپیولار ساینس در آمریکا و ذهن برتر در رشتهٔ ریاضیات تجلیل شد. میرزاخانی برنده جوایزی چونجایزه ستر از انجمن ریاضی آمریکا در سال ۲۰۱۳، جایزه کلی و مدال فیلدز در سال ۲۰۱۴ است. وی از یازدهم شهریور ماه ۱۳۸۷ (اول سپتامبر ۲۰۰۸) در دانشگاه استنفورد استاد دانشگاه و پژوهشگر رشتهٔ ریاضیات است. پیش از این، او استاددانشگاه پرینستون بود. 

( منبع : ویکیپدیا )

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ شهریور ۹۳ ، ۰۲:۵۷
اردوان رزمگیر